Rozrusznik – budowa i zasada działania
Rozrusznik jest silnikiem prądu stałego i odpowiada za wprawienie w ruch silnika samochodu. Aby to się stało, obraca on wałem korbowym silnika i nadaje mu prędkość umożliwiającą rozpoczęcie samodzielnej pracy. Rozrusznik składa się z obudowy, elektromagnesu, szczotkotrzymacza, bendiksu, wirnika i cewki stojana. Aby wykonać swoją pracę, rozrusznik potrzebuje odpowiedniej ilości prądu. I pod tym względem jest on urządzeniem, które pobiera z akumulatora najwięcej energii. W zależności od modelu jest to od 150 do nawet 600A. Wyniki te są związane z oporem, jaki rozrusznik musi pokonać, by zapewnić prawidłowy rozruch. Jest to bowiem związane z pracą mechanizmów pomocniczych, tarciem tłoków o powierzchnię cylindrów oraz w łożyskach wału silnika. Wpływ na to ma także zasysanie powietrza, mieszanki paliwowej, czy sprężanie w cylindrach czynnika roboczego.
Co psuje się w rozrusznikach?
Żywotność rozrusznika także ma swoje granice. W ciężarówkach psuje się po przejechaniu ok. 800 tys. km, a w autach osobowych po ok. 150 tys. km. Zazwyczaj problemy z jego prawidłowym funkcjonowaniem są „komunikowane” przez nasz samochód różnego rodzaju odgłosami. Wolniejsza praca rozrusznika może być skutkiem wyrobienia się łożysk ślizgowych. Przy tej usterce warto też sprawdzić działanie akumulatora i zasilania. Inną usterką jest chociażby uszkodzenie włącznika elektromagnetycznego i zniszczenie koła zamachowego lub zębnika. Tego rodzaju awarie są sygnalizowane przez głośną pracę silnika oraz problemy z prawidłowym rozruchem. Natomiast uszkodzenie uzwojenia wirnika lub wzbudzenia będzie skutkowało całkowitym zatrzymaniem rozrusznika. Wówczas nie pozostaje nam nic innego, jak udanie się do serwisu.
Regeneracja czy wymiana?
Awaria rozrusznika zmusza nas do głębszego sięgnięcia do kieszeni. Szczególnie, gdy chcemy zakupić nową, oryginalną część. Nie jest to najbardziej opłacalne rozwiązanie. Możemy spróbować znaleźć używaną część, jednak nigdy nie będziemy pewni tego, jak długo będzie ona sprawnie działała. Dlatego najrozsądniejszą decyzją będzie regeneracja naszego, zepsutego rozrusznika. W kraju nie brakuje serwisów zajmujących się tego typu naprawami. Sprawdź chociażby ten link http://autoelektroklima.pl/. Regeneracja polega na wymianie wszelkich zużytych elementów rozrusznika i ich odpowiedniej konserwacji. Przed umieszczeniem podzespołu w samochodzie, przechodzi on dodatkowe testy, które mają potwierdzić jego sprawność. Serwis da nam również roczną gwarancję. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że rozrusznik znów bez problemu będzie wykonywał swoją pracę. Regeneracja jest więc właściwą decyzją.